Aerodinamika i mehanika leta
												
									Dr.sc. Zlatko Rendulić
									
										
									
									SADRŽAJ
												
										
										Predgovor
											
											
										
									
									Glava I. OPĆE DEFINICIJE I NEWTONOVI ZAKONI GIBANJA
													
										
									1.1. Opce definicije i mjerne jedinice
												1.2. Newtonovi zakoni gibanja
										1.3. Pitanja i odgovori 
											
											
										
									
									
									Glava II. MEĐUNARODNA STANDARD ATMOSFERA
											
										
									2.1. Fizikalne osobine zraka 
										2.2. Međunarodna standard atmosfera (ISA) 
										2.3. Pitanja i odgovori 
									
										
									
									Glava III. OSNOVNI ZAKONI STRUJANJA
											
										
									3.1. Srujnice i strujna cijev 
										3.2. Jednadžba kontinuiteta 
										3.3 Jednadžba Bernoullia 
										3.4. Pitot cijev-zaustavna točka (stagnation point)
										3.5. Venturi cijev
										3.6. Određivanje brzine leta pomoću Pitot cijevi
										3.7. Definicije brzina leta
										3.8. Pogreške i korekcije brzinomjera
										3.9. Viskoznost zraka
										3.10 . Brzina zvuka
										3.11 . Dvodimenzionalno i trodimenzionalno strujanje
										3.12 . Pitanja i odgovori
											
											
										
									
									
									Glava IV. PODZVUČNO DVODIMENZIONALNO STRUJANJE ZNAČAJKE AEROPROFILA
											
										
									4.1. Strujni spektar oko aeroprofila-uzgon i otpor
										4.2. Aerodinamički moment propinjanja i obrušavanja
										4.3. Promjena položaja centra tlaka
										4.4. Pojam aerodinamičkog centra aeroprofila
										4.5. Oblici i geometrijske definicije aeroprofila
										4.6. Koeficijenti aerodinamičkih sila u dvodimenzionalnom strujanju
										4.7. Osnovna jednadžba uzgona-koeficijent uzgona
										4.8. Krivulja koeficijenta uzgona u funkciji napadnog kuta
										4.9. Otpor aeroprofila
										4.10. Odnos uzgon/otpor (Rz/Rx)
										4.11. Polara aviona
										4.12. Pitanja i odgovori
											
										
									
										
									
									Glava V. TRODIMENZIONALNO STRUJANJE OKO ZRAKOPLOVA
											
										
									5.1. Geometrijske značajke krila
										5.2. Vrtlozi na krajevima krila
										5.3. Inducirano vertikalno strujanje (Downwash)
										5.4. Inducirane brzine i inducirani otpor
										5.5. Turbulencija i vertikalni udari zračne stuje izazvani slobodnim vrtlozima velikih zrakoplova
										5.6. Sažetak o slobodnim vrtlozima
										5.7. Inducirani otpor krila
										5.8. Utjecaj oblika krila na inducirani otpor
										5.9. Načini smanjivanja induciranog otpora
										5.10. Pitanja i odgovori
									
										
									
									Glava VI. UKUPNI OTPOR ZRAKOPLOVA-POTREBNI POTISAK ZA HORIZONTALNI LET
											
										
									6.1. Kategorije otpora zrakoplova
										6.2. Analitički prikaz parazitnog, induciranog i ukupnog otpora u funkciji brzine
										6.3. Promjena ukupnog otpora (potrebnog potiska) s visinom 
										6.4. Utjecaj mase zrakoplova na ukupni otpor
										6.5. Utjecaj konfiguracije zrakoplova na ukupni otpor zrakoplova
										6.6. Pojam stabilnosti brzine
										6.7. Sumarno o otporu u trodimenzionalnom strujanju
										6.8. Utjecaj blizine zemlje (the Ground Effect)
										6.9. Pitanja i odgovori
											
										
									
										
									
									Glava VII. GRANIČNI SLOJ
											
										
									7.1. Granični sloj u realnom (viskoznom) fluidu
										7.2. Reynoldsov broj (Re)
										7.3. Razvijanje graničnog sloja i područje pretvorbe (transition region)
										7.4. Utjecaj gradijenta tlaka na granični sloj, odvajanje graničnog sloja
										7.5. Kompromis: laminarni ili turbulentni granični sloj, točka odvajanja i ukupni otpor 
										7.6. Utjecaj hrapavosti površine na otpor površinskog trenja 
										7.7. Utjecaj Reynoldsovog broja na dijagram Cz-alpha i Cz-Cx
										7.8. Kontrola (upravljanje) graničnim slojem
										7.9. Pitanja i odgovori
										
										
										
									
									
									Glava VIII. PREVUČENI LET (STALLING)
											
										
									8.1. Uvod
										8.2. Nastanka sloma uzgona
										8.3. Izlazak iz prevučenog leta
										8.4. Ponašanje zrakoplova u prevučenom položaju i korištenje sustava upravljanja (komandi leta)
										8.5. Prepoznavanje prevučenog leta
										8.6. Brzina prevučenog leta (Stall Speed)
										8.7. Upozorenje o prevučenom letu (Stall Warning)
										8.8. Uređaji za upozorenje o prevučenom letu (Stall Warning Devices)
										8.9. Zahtjevi za zadovoljavajuće ponašan zrakoplova u prevučenom letu 
										8.10. Karakteristike krila u prevučenom letu 
										8.11. Strjelasto i delta krilo u prevučenom letu 
										8.12. Uređaji za poboljšanje karakteristika prevučenog leta strjelastog krila 
										8.13. Pojam dubokog prevučenog leta (Deep Stall-Super Stall)
										8.14. Čimbenici koji utječu na minimalnu brzinu prevučenog leta-Vs (stall speed) 
										8.15. Prevučeni let i izvlačenje iz njega u konfiguraciji canard 
										8.16. Posebni učinci u prevučenom letu 
										8.17. Oscilacije buffeting pri velikim brzinama, odvajanje strujnica od udarnog vala (Shock Stall)
										8.18. Sumarno o prevučenom letu (stall)
										8.19. Čimbenici koji utječu na Vs (stall speed)
										8.20. Pitanja i odgovori
											
											
										
									
									Glava IX. KOVIT
											
										
									9.1. Autorotacija krila
										9.2. Nastanak kovita
										9.3. Vrste (modovi) kovita
										9.4. Faze kovita
										9.5. Važne osobine kovita
										9.6. Utjecaj raspodjele masa na kovit
										9.7. Vađenje iz kovita
										9.8. Zaključak o kovitu kao stalni podsjetnik za pilote
										9.9. Pitanja i odgovori 
											
											
										
									
									Glava X. UREĐAJI ZA POVEĆANJE UZGONA
											
										
									10.1. Proturječni zahtjevi u projektiranju krila zrakoplova
										10.2. Namjena uređaja za povećanje uzgona
										10.3. Zakrilca-tipovi i aerodinamičke karakteristike
										10.4. Pretkrilca-tipovi i aerodinamičke značajke
										10.5. Prednje krilce (Leading edge Flap)
										10.6. Krugerovo pretkrilce (Kruger flap)
										10.7. Povećanje uzgona kombinacijom pretkrilaca i zakrilaca
										10.8. Redosljed u operaciji ispuštanja zakrilaca i pretkrilaca
										10.9. Nesimetričnost u radu uređaja za povećanje uzgona
										10.10. Sustav popuštanja sile na zakrilcima
										10.11. Izbor postavljanja zakrilaca za uzlijetanje i slijetanje
										10.12. Povećanje uzgona hibridnim krilom
										10.13. Pitanja i odgovori
											
										
										
										
									Glava XI. POSEBNE OKOLNOSTI KONTAMINACIJE STRUKTURE ZRAKOPLOVA
											
										
									11.1. Pojam aerodinamičke čistoće zrakoplova
										11.2. Tipovi kontaminacije
										11.3. Utjecaj inja i leda
										11.4. Utjecaj na instrumente
										11.5. Utjecaj na komande leta
										11.6. Kontaminacija vodom
										11.7. Utjecaj starenja zrakoplova uz deformaciju njegovih dijelova
										11.8. Pitanja i odgovori
										
										
									
									
										Glava XII. KROZZVUČNA (TRANSONIČNA) AERODINAMIKA
											
										12.1. Zrak kao stlačivi (kompresibilni) fluid
										12.2. Brzina zvuka
										12.3. Machov broj
										12.4. Promjena Machovog broja u penjanju sa stalnom indiciranom brzinom IAS
										12.5. Promjena TAS s visinom pri konstantnom Machovom broju12-5
										12.6. Machmetar
										12.7. Machov val
										12.8. Podjela strujanja prema Machovom broju
										12.9. Okomiti (normalni) udarni val
										12.10. Kosi udarni val (Oblique shock wave)
										12.11. Zaključak o udarnim valovima
										12.12. Promjena koeficijenta uzgona i otpora u transsoničnom području Machovih brojeva
										12.13. Raspodjela tlaka u transsoničnom području
										12.14. Učinci širenja udarnog vala na uzgon, otpor i moment
										12.15. Utjecaj udarnih valova na promjenu centra tlaka aeroprofila
										12.16. Utjecaj udarnih valova na komandne površine
										12.17. Zujanje upravljačkih površina (control buzz)
										12.18. Vibracije buffeting (Buffet)
										12.19. Stješnjavanje granice leta na velikim visinama između Vmin (stall speed) i MMD-Coffin corner
										12.20. Određivanje sigurnog područja prije pojave buffeting oscilacija 
										12.21. Postupci smanjenja utjecaja stalačivosti 
										12.22. Pravilo površina (Area Rule) 
										12.23. Uravnoteženje pri visokim vrijednostima Machovog broja (Mach trim) 
										12.24. Aeroprofili za podzvučne i okozvučne brzine 
										12.25. Superkritični aeroprofili modernih putničkih zrakoplova 
										12.26. Neki projekti budućeg Sonic Cruisera
										12.27. Aerodinamičko zagrijavanje 
										12.28. Pitanja i odgovori 
											
											
										
									
									Glava XIII. NADZVUČNA (SUPERSONIČNA) AERODINAMIKA
											
										
									13.1. Kosi udarni valovi (Oblique shock waves) 
										13.2. Ekspanzijski valovi (Expansion waves) 
										13.3. Krilo u dvodimenzinalnom nadzvučnom strujanju 
										13.4. Raspodjela tlaka po dužini tetive u podzvučnom i nadzvučnom strujanju 
										13.5. Krilo konačnog raspona u nadzvučnom strujanju
										13.6. Delta krilo u nadzvučnom strujanju
										13.7. Otkloni kontrolnih površina u nadzvučnom strujanju 
										13.8. Sumarno o nadzvučnom strujanju 
										13.9. Nadzvučni putnički avioni-dosadašnja ostvarenja i perspektive razvoja 
										13.10. Pitanja i odgovori 
											
										
									
										
									
									Glava XIV. STABILNOST I UPRAVLJIVOST
											
										
									14.1. Referentni sustav osi zrakoplova 
										14.2. Pojam stabilnosti zrakoplova 
										14.3. Statička stabilnost 
										14.4. Uzdužna statička stabilnost
										14.5. Trimanje i upravljivost 
										14.6. Grafički prikaz uzdužne statičke stabilnosti 
										14.7. Utjecaj pojednih komponenti zrakoplova na uzdužnu stabilnost 
										14.8. Određivanje stabilnosti preko sila upravljanja zrakoplova 
										14.9.  Uzdužna statička stabilnost u manevru 
										14.10. Sila na palici po n
										14.11. Sumarno o statičkoj stabilnosti u manevru
										14.12. Krojenje sila na uzdužnoj komandi leta 
										14.13. Uzdužna upravljivost 
										14.14. Dinamička stabilnost 
										14.15. Uzdužna dinamička stabilnost 
										14.16. Sumiranje ključnih postavki uzdužne stabilnosti 
										14.17. Poprečno-smjerna stabilnost i upravljivost 
										14.18. Statička stabilnost i upravljivost po pravcu (Directional stability and Control) 
										14.19. Doprinosi pojedinih komponenti zrakoplova statičkoj stabilnosti
										14.20. Utjecaj hibridnog krila na statičku stabilnost po pravcu 
										14.21. Poprečna (lateralna) stabilnost i upravljivost 
										14.22. Statička poprečna stabilnost 
										14.23. Doprinosi pojedinih komponenti zrakoplova poprečnoj (lateralnoj) stabilnosti 
										14.24. Poprečno-smjerna dinamička stabilnost 
										14.24. Sumiranje ključnih postavki poprečno-smjerne stabilnosti i upravljivosti 
											
											
										
									
									
									Glava XV. ORGANI UPRAVLJANJA AVIONOM (CONTROLS)
											
										
									15.1. Uvod 
										15.2. Spoileri (Spoilers) 
										15.3. Šarnirni momenti (Hinge moments)
										15.4. Tabovi (Tabs)
										15.5. Komande leta potpomognute hidrauličkim sustavom (Power Assisted Flying Controls) 
										15.6. Uravnoteženje masom (Mass ballance) 
										15.7. Uzdužno upravljanje
										15.8. Poprečno upravljanje
										15.9. Unutarnja krilca
										15.10. Flaperoni
										15.11. Spoileri
										15.12. Upravljanje po pravcu
										15.13. Sekundarni efekti pri upravljanju
										15.14. Trimanje
										15.15. Pitanja i odgovori
											
											
										
									
									Glava XVI. AEROELASTIČNE POJAVE - FLUTTER I REVERS KRILACA
											
										
									16.1. Aeroelastičnost i aeroelastično sprezanje (Aeroelasticity - Aeroelastic Coupling)
										16.2. Načini pomicanja divergencije u flutteru na većim brzinama
										16.3. Flutter upravljačkih površina
										16.4. Revers krilaca
										16.5. Pitanja i odgovori 
											
										
									
										
									
									Glava XVII. ANVELOPE OPTEREĆENJA I OPERATIVNA OGRANIČENJA U LETU
											
										
									17.1. Kategorije opterećenja zrakoplova u letu
										17.2. Manevarska anvelopa
										17.3. Opterećenja od vertikalnog udara zračne struje (Gust Load)
										17.4. Ograničenja brzine zbog podvozja
										17.5. Granice brzine za zakrilca
										17.6. Nova otkrića o "gust" opterećenju na velikim visinama
										17.7. Pitanja i odgovori
										
									
										
									
									Glava XVIII. PROPELERI
											
										
									18.1 Uvod
										18.2. Osnovne geometrijske veličine i definicije
										18.3. Propeler fiksnog koraka (Fixed pitch propeller)
										18.4. Propeleri s promjenjivim korakom (Pitch propeller)
										18.5. Apsorpcija snage motora
										18.6. Momenti i sile koje stvara propeler
										18.7. Nesimetrični (spiralni) efekt strujanja iza propelera
										18.8. Nesimetrični efekt kraka propelera
										18.9. Utjecaj atmosferskih uvjeta
										18.10. Buka propelera (Propeller noise)
										18.11. Propeleri putničkih zrakoplova većih brzina - propeler ventilatori 
										18.12. Pitanja i odgovori 
											
										
									
										
									
									Glava XIX. MEHANIKA LETA
											
										
									19.1. Uvod 
										19.2. Pravocrtni horizontalni stacionarni let 
										19.3. Uravnoteženje horizontalnim repom i kormilom visine 
										19.4. Stacionarno penjanje 
										19.5. Spuštanjem s vučnom silom motora 
										19.6. Planiranje 
										19.7. Zaokreti 
										19.8. Pitanja i odgovori 
											
										
									
										
									
									Glava XX. LET S NESIMETRIČNOM VUČNOM SILOM
											
										
									20.1. Uvod 
										20.2. Moment skretanja 
										20.3. Kritični motor 
										20.4. Uravnoteženje momenta skretanja i sila 
										20.5. Momenti valjanja i skretanja zbog nesimetrične vučne sile 
										20.6. Minimalne brzine upravljanja zrakoplovom 
										20.7. Performanse nakon otkaza jednog motora 
										20.8. Pitanja i odgovori 
											
											
										
									
									
									Glava XXI. NAGLI UDARI VJETRA (WINDSHEAR)
											
										
									20.1. Uvod
										20.2. Horizontalni udari vjetra na zemlji 
										20.3. Udar vertikalnog nisponog strujanja (Microburst)
										20.4. Utjecaj windshear efekta
										20.5. Uobičajeni način povratka u u normalno stanje iz windshear efekta
										20.6. Signalizacija windshear pojave
										20.7. Zaključci
										20.8. Pitanja i odgovori
											
										
									
										
										
									PRILOZI
										
									 
										
									P-1. Oznake 
										P-2. Oznake grčkim slovima
										P-3. Definicije i oznake karakterističnih brzina (Prema JAR-1 Definitions and Abbreviations) 
										P-4. Neke definicije na engleskom jeziku