Temeljni pojmovi o letu helikoptera i tipična oprema zrakoplova
Ljubo Savin - Barba dipl.ing., Ivo Lujo
SADRŽAJPredgovor ………………………………………………………………..
PRVI
DIO - Temeljni pojmovi o letu helikoptera ……………....
1.
OPĆENITO O HELIKOPTERU………………………….…..
1.1. OSOBINE HELIKOPTERA …………………………………..
1.2. HELIKOPTER KROZ POVIJEST …………………………..
1.3. NAMJENA HELIKOPTERA ………………………………….
1.4. PODJELA HELIKOPTERA …………………………………..
1.5. OPĆE OSOBINE ZRAKOPLOVA ……………………………
2.
AERODINAMIČKE ZNAČAJKE LETA HELIKOPTERA …
2.1. MEHANIKA
I AERODINAMIKA ……………………………......
Vektori …………………………………………………………
2.1.1. OPĆI
POJMOVI O MEHANICI ………………………….....
2.1.1.1.
Masa, sila i brzina …………………………………….....
2.1.1.2. Rad
i snaga …………………………………………….....
2.1.2. AERODINAMIČKI POJMOVI
…………………………….
2.1.2.1.
Zrak u gibanju ………………………………….....
Gibanje zraka
i dinamički tlak ……………………………...
Kinetička
energija zraka i dinamički tlak ………………...
Otpor zraka
………………………………………………..…….
2.1.2.2.
Aeroprofili ………………………………….………….
Od nosive
površine do aeroprofila ………………………...….
Profil kraka
rotora helikoptera ………………………......……
Središte
tlaka …………………………………………….....………
Glavni
profili u uporabi …………………………….....………...
Strujanje
zraka oko profila …………………………....………..
Granični sloj
…………………………………………….....……....
Ravnomjerni i
vrtložni protok zraka ……………....…………..
Utjecaj
napadnog kuta na protok zraka ……….…………….
Uvijanje
kraka …………………………………………......………
Polara
profila ……………………………………….....…………..
3.
NOSEĆI ROTOR HELIKOPTERA……………………………
3.1. OPĆE KARAKTERISTIKE NOSEĆEG ROTORA ………….
Glavni dijelovi nosećeg rotora
………………………
3.2. KRAK
ROTORA HELIKOPTERA ……………………………
3.2.1.
Aerodinamičke osobine krakova …………………………
Trapezoidni
krak ………………………………………………….
Središte
tlaka kraka ………………………………………………
Nesimetrični
profili i premještanje središta tlaka …………..
Kontrola sile
uzgona kraka ……………………………………..
Sile koje
djeluju na krak u rotaciji ……………………………
Elastičnost
mahanja ……………………………………………...
Uravnoteženost
kraka ……………………………………………
Stožac rotora
…………………………………………………..…..
Mahanje
rotora ……………………………………………………
Kut stošca
……………………………………………………….…..
Kut mahanja
…………………………………………………………
Opći uzgon
rotora ………………………………………………….
Smjer sile
uzgona rotora …………………………………………
Krak u
povlačenju …………………………………………….…..
Krak u
napredovanju ……………………………………………..
Relativna
brzina kraka u odnosu na zrak …………………….
Promjene
relativne brzine kraka tijekom leta …………….….
Oscilacije
otpora i vezanje „K“ …………………………………
3.3.
KONTROLA SILE UZGONA ROTORA, PRINCIPI UPRAVLJANJA ROTOROM
Princip
promjene zajedničkog koraka ………………………..
Princip cikličke promjene koraka
………………………………
Promjena
zajedničkog upravljanja korakom ………………..
Ciklička
promjena upravljanja korakom ………………………
Komandna
ploha …………………………………………………....
Cikličke
longitudinalne i lateralne promjene ……………..…..
4.
REPNI ROTOR HELIKOPTERA ………………………………
4.1. OPĆE KARAKTERISTIKE REPNOG ROTORA
…………........…
4.2. UČINCI DJELOVANJA REPNOG ROTORA
……………………..
Mehanizam repnog rotora
……………………………
Učinak tlaka repnog rotora
…………………………
Fenestronski
repni rotor ………………………………
NOTAR – helikopter bez repnog rotora
……………
4.3. DJELOVANJE PARA SILA NOSEĆEG I
REPNOG ROTORA
5.
AERODINAMIČKO PONAŠANJE ROTORA I NJEGOVI ZNAČAJNI EFEKTI
5.1. VRTLOŽENJE GRANIČNE BRZINE, EFEKTI ZEMLJE I AUTOROTACIJA
5.1.1. Vrtloženje granične brzine
……………………......………….
Protok zraka kroz rotor …………………………………....…….
Inducirana brzina ………………………………….......…………..
Ustaljeni let ……………………………………………..........……..
Okomiti uzlazni let
…………………………………….......………..
Okomiti spuštajući let
…………………………………....…………
Prijelazni let ………………………………………………....……….
5.1.2. Efekti zemlje
………………………………………..…........…….
5.1.3. Autorotacija ………………………………………….......……….
Autorotacijske i protuautorotacijske
sile …………......……….
Spust u autorotaciji kod ustaljenog leta
……………….....……
Autorotacijske i protuautorotacijske
zone rotora ….....……..
Sustav ravnoteže rotora ………………………………........……..
Slijetanje u autorotaciji
………………………………….......……
6.
REŽIMI LETA HELIKOPTERA I POTREBNA SNAGA ZA LET
6.1. OPĆENITO O TEMELJNIM REŽIMIMA LETA HELIKOPTERA
6.2. SILE KOJE DJELUJU NA HELIKOPTER U
LETU …..........…..
Uravnoteženost helikoptera u letu
…………………......………..
Promjena prisutnih sila
…………………………………......……..
Stacionarni let ……………………………………………........…….
Okomiti – penjući i spuštajući let
…………………….....……….
Prijelazni let ……………………………………………..........……..
6.3. RAVNOTEŽA HELIKOPTERA U LETU
…………….......…………
6.4. POTREBNA SNAGA ZA LETENJE I
TEMELJNE SNAGE
Snage motora …………………………………………………...…….
Utjecaj mase helikoptera
………………………………….......…..
Najveća dostižna visina leta helikoptera
……………..….. ……
DRUGI
DIO – Tipična oprema zrakoplova …………….....………
7.
OPREMA ZRAKOPLOVA ……………………………….....……
7.1. OPĆENITO
O ZRAKOPLOVNOJ OPREMI …………........….….
7.2. PODJELA
OPREME ZRAKOPLOVA ………………….........…….
7.2.1.
Elektro oprema zrakoplova ……………………………...…….
7.2.1.1.
Izvori električne energije na zrakoplovu ………..........
Generatori
……………………………………………….................
Akumulatori
……………………………………………….........……
Pretvarači i
ispravljači ………………………………….........…..
7.2.1.2.
Sustavi električne mreže na zrakoplovu ……..…...……
7.2.1.3.
Trošila električne energije na zrakoplovu ………...….
7.2.2.
Instrumenti zrakoplova ………………………………….......…
7.2.2.1.
Općenito o davačima, mjerenju parametara leta i mjerne jedinice
7.2.2.2.
Podjela zrakoplovnih instrumenata …………….....……
Motorski instrumenti ………………………………………......…..
Pokazivač
broja okretaja ………………………………........……
Termometar
ispušnih plinova …………………….....…...………..
Količinomjer
goriva ………………………………......…...……….
Tlakomjer
ulja i tlakomjer goriva ……………….........…………
Pokazivač
protoka i mjerač potrošnje goriva ……......………
Pilotskonavigacijski instrumenti
………………………........……
Zrakoplovna
navigacija ………………………………........………
Visinomjer …………………………………………………............….
Brzinomjer
…………………………………………………............….
Variometar
………………………………………………..........………
Pokazivač
skretanja i klizanja …………………………..…………
Akcelerometar
– pokazivač ubrzanja - g-metar ………….........
Aviohorizont-umjetni
obzor………………………………….......….
Kompas
………………………………………………............…………
Magnetni
kompas ………………………………………...........……..
Žiromagnetni
kompas ………………………………............………..
Zrakoplovni
sat ………………………………………..............………
Pomoćni
zrakoplovni instrumenti ……………....…………...….
7.2.3.
Elektronička oprema zrakoplova …………………...........……..
7.2.3.1.
Radio komunikacijska oprema zrakoplova ……….......….
Radiotelefonske
komunikacije ……………………………..........….
Zrakoplovni
komunikacijski primopredajnici ………….......…….
Razglasi -
Interfoni ………………………………………….........……
Interventni
predajnik - ELT……………………….………..............…
7.2.3.2.
Radionavigacijska oprema zrakoplova ……….........………
Radio
navigacija …………………………………………............……..
Radionavigacijski
uređaji zrakoplova ………………...........………
Radio goniometar ……………………………………….................……
Radio kompas ………………………………………..............…………..
Svesmjerni radio far VOR …………………………..............…………
Radiomagnetni
indikator ………………………………..............….….
Slikoviti
navigacijski pokazivač ……………………..............…..……
Uređaj za
mjerenje udaljenosti DME …………….........………..……
Odašiljač
pravca ……………………………………………................…
Odašiljač
kuta nagiba ………………………….................…………….
Okomiti radio
farovi – markeri …………….................……………….
Prepoznavač -
Transponder …………………..............………………..
Sustav
automatskog letenja – autopilot ……..............………………..
Radio-radarski
visinomjer ………………………...............……..……..
Meteorološki
radar ………………………………................…………….
FLIR sustav
……………………………………..................…………..……
Automatski
sustav dojave o turbulenciji …...............………………….
Satelitska navigacija …………………………...............…..……….……
GPS sustav
………………………………………....................……..………...
8. ZNAČENJE KRATICA I SIMBOLA ………..................……………....
9. LITERATURA ……………………………………………..................…
PREDGOVOR
Helikopteri se sve više viđaju na našem
nebu. Prema službenim podacima u svijetu ih ima dvadesetak tisuća u civilnoj
namjeni, a samo u Europi preko tri tisuće i pet stotina. Ti su brojevi u
stalnom porastu zbog mnogih prednosti helikoptera za koje u zrakoplovstvu
postoji lako obrazloženje.
Zanimljivo je
navesti samo neke statističke podatke:
Srednje vrijeme jednog leta traje u
prosjeku 30 minuta, sa prosječnom brzinom 180 km/h i dužinom
preleta do 90 km. Broj udesa helikoptera
iz godine u godinu opada, a osobito sa smrtnim ishodom putnika i posada (prema
HAI na Internetu).
Helikopteri ne zahtijevaju dugačku uzletno
sletnu stazu, kao ni veliki obim zemaljske opreme za opsluživanje, što nije
slučaj sa klasičnim zrakoplovom - avionom. Namjena helikoptera, pa s tim i
njegova uporaba u našoj zemlji je višestruka, jer obilujemo razvijenim
priobaljem i velikim brojem otoka, te geografski dugačkim kopnenim
prostranstvom različite konfiguracije zemljišta.
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo
je u početku Domovinskog rata okupilo profesionalne i domoljubno orijentirane
kadrove i otvorilo put mlađim naraštajima u svom daljnjem profesionalnom
razvitku, te je omogućeno uspješno izvršavanje ratnih zadaća helikopterskih
postrojbi. Sukladno tim događanjima i sve intenzivnijem nastavku razvitka našeg
zrakoplovstva u novijem razdoblju, možemo očekivati sve veću uporabu
helikoptera u zračnim operacijama bilo vojnim ili civilnim.
Zbog sve više tipova i broja helikoptera
u uporabi, proizvođači nastoje konstrukcijom i opremom izraditi višenamjenske
helikoptere, koji po svojim tehničkim osobinama čine visoku tehničku pouzdanost
uporabljivosti, lakoću održavanja i ekonomsku isplativost. Zrakoplovi, a osobito helikopteri su
veoma učinkoviti, ali imaju i visoke zahtjeve i kriterije glede sigurnosti
letenja, pa se sukladno s tim ponaša i naš školski sustav, koji se brine za
izbor i školovanje kadrova. Za obrazovanje profesionalnog pilotskog i tehničkog
osoblja kod nas postoje za to obrazovne institucije formirane još u vrijeme
Domovinskog rata, kada su i postavljeni temelji za daljnji razvoj ovog zahtjevnog sustava.. Ova knjiga, Temeljni
pojmovi o letu helikoptera i tipična oprema zrakoplova namijenjena je svima
onima koji pokazuju zanimanje da upoznaju
konstrukciju helikoptera kao cjeline, te konstrukciju i uloge pojedinih
dijelova u funkciji leta, kao i onima koji na bilo koji način dolaze u dodir s
helikopterom.
Prvi priručnik smo priredili još 1995. godine u čemu su velik
doprinos poklonili i moji suradnici: Mladen
Veselić, pilot-nastavnik, Olga
Flass, profesorica i Noe
Brkić, profesor. Taj priručnik je bilo namijenjen
potrebama pilotskog i tehničkog osoblja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u
tadašnjem poratnom razdoblju. Pripremi ove knjige potpomoglo je
poduzeće Geodata d.o.o. iz Splita.
Davno je prošlo vrijeme od uspješnog
ostvarenja okomitog uzleta, rješavanju osnovnih
konstrukcijskih i pogonskih problema, te problema upravljanja. Druga
polovina XX. stoljeća posvećuje helikopteru sve suvremeniju i raznovrsniju
opremljenost kako bi mogao što učinkovitije odgovoriti svojoj namjeni. Zato
drugi dio ovog izdanja posvećujemo tipičnoj opremi zrakoplova uopće, pa i
helikopteru, gdje se više pozornosti posvećuje temeljnoj, standardnoj opremi,
njenim osnovnim načelima rada i namjeni.
Ova knjiga u cjelini obiluje mnoštvom
obojenih crteža, popratnim pojašnjenjima i minimumom obrazaca.
Za kraj !
Helikopter je i kod nas stvar
sadašnjosti, ali sve više budućnosti – ozbiljno sredstvo prometa u trećoj
dimenziji.
Letjeti se
mora -
zašto ne !
Ljubo Savin
Barba
Zagreb, 20.
travnja 2008. godine