Paralelno
s postojanjem navedene Eskadrile 5. Korpusa nastavljeni su preleti iz
Zrakoplovstva NDH u NOVJ. Tako je uskoro Eskadrila za vezu VŠ
raspolagala je s egzotičnim avionom Fieseler Fi 167A-0 (reg. 4807),
koji su bili izgrađeni kao torpedonosci za nikad dovršeni njemački
nosač aviona "Graf Zeppelin". Njega su 25. rujna
1944.
poletjevši iz Zagreba na zadaću dostave materijala u Bosansku Gradišku,
u okolicu Topuskog gdje se tada nalazio GŠ Hrvatske preletjeli bojnici
Romeo Adum i Matija Petrović, a potom na Vis. Avion je korišten
uglavnom za trenažu do dana 17. listopada kada polijeće na zadaću
prijevoza pošte za Štab 8. Korpusa NOVJ s pilotom Miljenkom
Lipovšćakom
te navigatorom Ivanom Konteom i krugovalničarom-strijelcem Svetislavom
Najdanovićem. Sleću kod sela Tičeva kod planine Šator u BiH gdje
predaju poštu i ukrcavaju zapovjednika 8. Korpusa NOVJ general-majora
Vladu Ćetkovića kojeg trebaju prevesti u VŠ na Visu. Nakon izbacivanja
signalnog tuljca s poštom za 20. Korpus NOVJ kod sela Vrdova na planini
Dinari, napadaju ih četiri saveznička lovca Mustang
iz sastava Južnoafričkog Squadrona
R.A.F.-a i pritom obaraju. Pilot Lipovšćak
uspješno izvodi prinudno slijetanje s avionom u plamenu, pa posada
prolazi samo sa lakšim ozljedama, ali general Ćetković smrtno strada
zbog više pogodaka iz Mustangovih teških strojnica
kalibra 12.7mm. Iako je nadređeno Zapovjedništvo R.A.F.-a
uputilo službenu ispriku, kasnije su neke strukture JA to pokušavale
prikazati kao namjerno obaranje iz razloga što se general Ćetković navodno protivio
planiranom savezničkom iskrcavanju u Dalmaciji. U
to vrijeme 8. Dalmatinski Korpus pod njegovim zapovjedništvom brojao je
26 667 boraca i kao takav predstavljao je najveći Korpus NOVJ.
Together
with the existence of already mentioned Air Squadron of the 5th Corps,
defections from the NDH Air Force to the NOVJ were continued. Thus, the
VŠ Liaison Squadron very soon disposed of an exotic Fieseler Fi
167A-0 (reg. 4807) which had been constructed as a torpedo-carrier for
German aircraft carrier "Graf Zeppelin"
that was never finished. It was flown by bojnik
Romeo Adum and Matija Petrović
on September 25, 1944, who had taken off from Zagreb for the mission of
delivering material to Bosanska
Gradiška and
descended in the Topusko
surrounding, where the Croatian GŠ was based and then they defected to Vis. The aircraft was mostly
used for training until October 17, when it took off for the mission of
post transporting for the 8th Dalmatian Corp
Headquarters with pilot Miljenko
Lipovšćak
and navigator Ivan Konte
as well as radio operator-machine-gunner Svetislav
Najdanović.
They landed near the Tičevo
village near the Šator
mountain in BiH, where
they handed over the post and embarked the 8th
Dalmatian Corp Commander, general-major Vlado
Ćetković who
was to be transported to the VŠ on Vis.
After dropping off a signal tube with the post for the NOVJ 20th
Corp near the Vrdovo
village on the Dinara
mountain, they were attacked by four allied Mustang
fighters from the R.A.F. South-African Squadron
and shot down. Pilot Lipovšćak
successfully made a forced landing in the burning aircraft, so the crew
got only slight injuries, but general Ćetković
got killed due to several hits from Mustang heavy
12.7mm machine-guns. Although the R.A.F. Command sent the official
apology, some JA structures afterwards tried to impose that the
aircraft was purposely shot down because general Ćetković allegedly had opposed
the planned allied invasion in Dalmatia.
At that time, the 8th Dalmatian Corp that was
under his command numbered 26 667 people and was the largest NOVJ Corp.
|
Svi
prebjezi iz Zrakoplovstva NDH temeljito su obrađeni u knjizi "No.352
(Y) R.A.F. Squadron" pošto su mnogi od njih nakon toga pristupili
zrakoplovstvu NOVJ, a detaljnije informacije o knjizi
možete potražiti izravno kod izdavača ili putem maila:
jet_manga@yahoo.com
All
known defections from NDH Air Force are mentioned in this
book.
For details about this book and orders you may directly contact the
author on his private e-mail. Book is written in English on 168 pages
and very rich illustrated (187 photographs and 20 colour pages with
aircraft profiles and uniforms/insignia). Book price is 25 EUR/US$ or
200 HRK.
________________________________
LETAČKA KARIJERA MILJENKA
LIPOVŠĆAKA 1939.-1980.
Autor: Tihomir Likso
Nakladnik: Danko Čanak
CIP - Katalogizacija u publikaciji
Nacionalna i sveučilišna knjižnica, Zagreb
UDK 656.7-05 Lipovšćak,M.
ISBN 953-97698-1-7
format: 16,5X23 cm
stranica: 96
fotografija: 82 crno-bijelo
Knjiga
opisuje letačku karijeru hrvatskog pilota Miljenka Lipovšćaka od 1939.
kada je dobio sportsku pilotsku diplomu u Kraljevini Jugoslaviji do
1980. kada je umirovljen sa položaja generalnog direktora zrakoplovnog
prijevoznika Trans Adrie. Nakon
dobivanja pilotske dozvole kao član Aero kluba Sušak leti na
jedrilicama i hidroavionima. Početkom Drugog svjetskog rata Lipovšćak
je pristupio novoosnovanom zrakoplovstvu Nezavisne Države Hrvatske.
Tijekom 1941. je nastavnik letenja u jedriličarskoj školi u Svetoj
Nedelji. U jedriličarskoj školi na uzletištu Rajlovac pokraj Sarajeva
boravio je 1942. Krajem te godine prelazi u Vojnu jedriličarsku školu
za visoko jedrenje u Svetoj Nedelji odakle krajem godine prelazi na
partizansku stranu.
U
NOVJ je letio kao pilot Eskadrile za vezu Vrhovnog Štaba na Visu, a
krajem rata kao zapovjednik 113. lovačkog puka bori se na Sremskom
frontu. Poslije rata je upućen na školovanje u Sovjetski Savez, a po
povratku je postao nastavnik na Vazduhoplovnoj vojnoj akademiji u
Beogradu. Zapovjednik 103. izviđačkog puka postao je 1952., a slijedeće
godine je premješten na položaj zapovjednika 21. mješovite avio
divizije u Zadru. Kao upravnik i probni pilot od 1956. do 1960. boravio
je u Vazduhoplovnom opitnom centru u Batajnici. Kao civilni pilot od
1961. do završetka letačke karijere 1980. letio je za nekoliko domaćih
i inozemnih zračnih prijevoznika diljem svijeta, a osnivač je i
višegodišnji direktor Više zrakoplovne škole u Zagrebu i hrvatskog
prijevoznika Trans Adrie.
U svojoj
letačkoj karijeri letio je na 70 tipova aviona i 14 tipova jedrilica.
Za
detaljnije informacije o knjizi "LETAČKA KARIJERA MILJENKA LIPOVŠĆAKA
1939.-1980." kao i načinu njene nabave možete direktno kontaktirati
autora na njegov privatni e-mail:
tihomir.likso@inet.hr
For details about this book and orders you may directly contact the
author on his private e-mail. Book is written in Croatian (on 96 pages)
and illustrated with 82 b/w photographs.