Budućnost je već počela na Sveticama 24, Zagreb
Ratno zrakoplovstvo

Pravci razvoja borbenih aviona

Dr.sc. Zlatko Rendulić, Zoran Rendulić dipl.ing.

PREDGOVOR

Avion ili zrakoplov s fiksnim krilima je rođen na početku 20. stoljeća. Danas na samom početku trećeg milenija, kada nije prošlo još ni stotinu godina od njegovog rođenja, nikoga ne treba uvjeravati kako je njegov razvoj bio vrtoglavo brz. Zbog toga bi se i svaki pokušaj obuhvaća svih značajnih pravaca razvoja borbenih aviona u cijelom tom razdoblju od samog početka, sveo na pisanje povijesti zrakoplovstva.



Glavni američki lovac tijekom
Korejskog rata F-86 Sabre
U ovoj knjizi razmatra se dosadašnji razvoj borbenih aviona od Korejskog rata sa predviđanjem njihovog realnog razvoja sve do 2040 godine. Zašto je razmatranje započeto baš od rata u Koreji? Tu je prvi put došlo do zračnih borbi između najmodernijih lovačkih aviona toga vremena MiG-15 i F-86A i E. To su ujedno bile i prve zračne borbe aviona sa mlaznim motorima u svijetu. Iako su Njemačka i V. Britanija u Drugom svjetskom ratu posjedovale mlazne borbene avione, nikada nije došlo do njihovog međusobnog zračnog boja. Stoga je za ukupno proučavanje zračnih borbi, upravo vrlo važna činjenica da su na temelju raščlambe tih korejskih zračnih borbi, izvedeni neki točni i neki pogrešni zaključci, a posljedice tih zaključaka su dugo vukle korijene u daljnjem razvoju novih generacija borbenih aviona. Stoga je i proučavanje tih zaključaka vrlo važno, kako bi se mogle uočiti njihove posljedice tj. koliko dugo neki pogrešni zaključci iz lokalnih ratova mogu utjecati na razvoj novih generacija borbenih aviona.

Očigledna je činjenica, kako je projektiranje borbenih aviona tijekom "Hladnog rata" bilo pod stalnim pritiskom utrke u naoružanju dviju supersila SAD i SSSR. Budući je strateški bombarder na početku te utrke bio jedini nosač nuklearnih bombi, cilj njegovog obaranja je bio glavni uvjet taktičko-tehničkih zahtjeva kod projektiranja lovačkih aviona. Naravno, tu je do krajnjih granica iskorištavan napredak na polju zrakoplovne tehnike. Sa druge strane ti lovački avioni u lokalnim ratovima susreću se sa potpuno različitim izazovima od onih koji su dominantni za presretanje i obaranje strateških bombardera. Tu izlaze na vidjelo neki nedostaci tih aviona, koji se u mirnodopskim uvjetima nisu mogli zapaziti ni pored svih ispitivanja na poligonima. Iskustva iz lokalnih ratova nikada nisu bila potpuna, tako da nisu mogla biti ni sagledana do kraja. Tako primjerice, tijekom rata u Koreji i Vijetnamu, sovjetske borbene avione nisu letjeli vrhunsko uvježbani sovjetski piloti, dok su američke uvijek letjeli vrhunsko obučeni američki piloti. Za vrijeme Korejskog rata kineski piloti nisu samo ulazili u borbu sa vrlo malo naleta na lovcu MiG-15, nego su pored toga u teorijskoj nastavi više od trećine vremena trošili na učenje napamet nekih rečenica koje su izražavale misli Mao-Ce-Tunga. To im je trebalo podići moral koji nije bio loš, ali im je stoga letačko iskustvo bilo potpuno nedovoljno. Ne uzimanje toga u obzir kod ocjene zračnih borbi u Koreji, vodi do nekorektne interpretacije tih borbi, ali isto tako i nekorektne ocjene kvalitete aviona koji su učestvovali u tim borbama. Zbog navedenog, razvoj borbenih aviona u ovoj knjizi nije opisan samo sa tehničko-tehnološke strane, nego su paralelno promatrani i svi utjecaji koji su se javljali kao korekcije iz lokalnih ratova. To nije najuobičajeniji pristup u suvremenoj literaturi, ali bez takvog pristupa neki trendovi u razvoju skupih suvremenih borbenih aviona, jednostavno bi "visili u zraku", te se ne bi mogli objasniti.


Današnji glavni američki lovac
F-16 Fighting Falcon


Na razvoj novih generacija borbenih aviona, pored korekcija koje dolaze na temelju iskustava iz lokalnih ratova, izravno utječu i vojne doktrine velikih sila. Naravno u tom pogledu prednjači SAD kao najveća svjetska zrakoplovna sila. Posebnu ulogu za uporabu ratnog zrakoplovstva ima i američka doktrina zračno-kopnene bitke. Bitak te doktrine sastoji se u slijedećoj postavci. Razvoj moderne senzorske tehnike i precizno vođenog zrakoplovnog raketnog i bombarderskog naoružanja, doveo je do stanja kada se rješenja ratnih sukoba postižu uz pomoć oružnih sustava, a ne pomoću vojnika koji se kreću po zemlji. Zrakoplovstvo je za sada glavni nositelj udara pomoću precizno vođenih raketa i bombi. Novi projektni uvjeti sada se postavljaju tako da ratno zrakoplovstvo može odgovoriti zahtjevima te nove vojne doktrine. Veliku potvrdu valjanosti spomenute vojne doktrine, Amerikanci vide u uspjehu za vrijeme rata u Perzijskom zaljevu. To je bio rat "sui generis", gdje su rješenja postignuta oružnim sustavima koji su djelovali iz zračnog prostora, dok su vojnici na zemlji služili samo zadavanju udaraca umirućem protivniku. Amerikanci se nakon tog rata oslobađaju "vijetnamskog sindroma" i razrađuju doktrinu zračno-kopnene bitke za sve moguće uvjete tijekom sukoba niskog intenziteta.

prvi lovac pete generacije

Buduća američka lovačka
perjanica F/A-22 Raptor
Raspadom SSSR-a, prestaje era bipolarnog sustava odnosa. Amerikanci ostaju jedina vojno-ekonomska supersila i to ne vojnom pobjedom, nego zbog unutrašnjeg raspada te druge supersile. Nastaje era monoplanarnog sustava odnosa sa SAD kao jedinom vojno-ekonomskom supersilom u svijetu. Sada više nema napetog takmičenja dvije supersile u stalnom traženju ravnoteže između njihovog nuklearnog i konvencionalnog naoružanja. To ipak ne znači da se odustalo od velikih razvojnih programa novih borbenih aviona. Moglo bi se reći da se na velikom broju razvojnih programa i dalje nastavlja rad, ali samo uz izvjesno produženje rokova razvoja. Da bi se to novo stanje bolje razumjelo potrebno je navesti neke brojke. Američki vojni proračun odnosno budžet za vrijeme predsjednika Regana, pred kraj hladnog rata iznosio je oko 500 milijardi U$ dolara godišnje uz najveći proračunski deficit u povijesti SAD. Demokratska administracija smanjuje tu brojku na oko 270 milijardi dolara u posljednjoj godini dvadesetog vijeka. U isto vrijeme ruski vojni proračun iznosio je oko 50, a kineski oko 38 milijarde dolara. Nova republikanska administracija SAD krenula je odmah na povećanje vojnog proračuna. To u svakom slučaju pokazuje neke odnose u mogućnostima za nove razvojne projekte ratnog zrakoplovstva SAD i drugih velikih sila kao što je Rusija i Kina. Ipak i kod tako smanjenog vojnog proračuna ratno zrakoplovstvo na svim stranama zadržava svoje ključne razvojne programe. Tome treba dodati i činjenicu kako cijena novih borbenih zrakoplova stalno raste i kako često poprima upravo zastrašujuće vrijednosti.

Tijekom Drugog svjetskog rata najbolji američki lovac, koji je ujedno bio i lovac velikog radijusa djelovanja bio je lovac P-51 Mustang. Njegova cijena iznosila je 600 000 US dolara. Odgovarajući američki avion u 1988. godini bio je lovac F-15 Eagle sa cijenom od 43 milijuna dolara, da bi cijena F-15E Strike Eagle u 1995. godini iznosila 51 milijun dolara. Te brojke govore same za sebe i jasno ukazuju na to kako je budući razvoj i količina serijski proizvedenih borbenih aviona ograničena i svojom enormnom cijenom. U vremenima kada se više ne očekuju veliki ratovi, nego velik broj malih kaotičnih ratova avioni sa takvom enormnom cijenom svakako ne mogu imati iste prioritete kao tijekom napetih vremena "Hladnog rata". Ipak ni jedna veća država ne želi se odreći modernih borbenih aviona. Kada se sve to uzme u obzir, može se zaključiti kako je perspektivu razvoja budućih borbenih aviona danas nešto teže predvidjeti nego tijekom "Hladnog rata".


Autori . .



Najopsežnije djelo na ovim prostorima


Za detaljnije informacije o knjizi posjetite izdavača ili ga kontaktirajte putem gsm +385(0)98-286896 i e-maila jet_manga@yahoo.com

Vrlo ograničena naklada na hrvatskom jeziku izašla je iz tiska početkom kolovoza 2006. godine. Knjiga je formata 24x30 cm i tvrdo uvezana. Tekst dimenzija preko 800 kartica tiskan je na 296 stranica uz 118 ilustracija (fotografija aviona, motora, grafikona i sl.)
.

U prodaji se nalazi se jos nekoliko knjiga po cijeni 105 EUR po primjerku.

kontakt













SADRŽAJ

PREDGOVOR

1. UVOD

2. ISKUSTVA IZ KOREJSKOG RATA (dio2, dio3, dio4, dio5)

3. UTRKA ZA POVEĆANJE BRZINE BORBENIH AVIONA
3.1. Prvi nadzvučni lovci F-100A Super Sabre i MiG-19 "Farmer" ulaze u borbene postrojbe
3.2. F-104 Starfighter - "projektil s čovjekom u njemu"
3.3. McDonnell Douglas F-4 Phantom II - tipični predstavnik nadzvučnog lovca velikih protežnosti
3.4. Sovjetski pristup projektu lovca brzine oko 2 Macha (dio2)
3.5. Mirage III - najpoznatiji zapadnoeuropski lovac kategorije 2 Macha
3.6. Učinkovitost u borbi prve generacije nadzvučnih lovaca

4. ISKUSTVA IZ LOKALNIH RATOVA 1964. - 1973. GODINE
4.1. Pouke iz Vijetnamskog rata
4.2. Pouke iz Indijsko-pakistanskih ratova
4.3. Pouke iz IV. Izraelsko-arapskog rata

5. NOVA GENERACIJA AMERIČKIH LOVACA NAKON RATA U VIJETNAMU
5.1. Razmišljanja u SAD-u o avionima za ostvarivanje zračne prevlasti
5.2. Razvoj izvidničkih i lovačkih aviona kategorije 3 Macha u SAD-u (dio2, dio3)
5.3. Sovjetski avioni velikih brzina i razvoj MiG-25 "Foxbat" (dio2, dio3, dio4, dio5)
5.4. Lovački avioni F-15 Eagle i F-14 Tomcat iz "Air Superiority" programa
5.5. Dopune programa zračne prevlasti s F-16 Fighting Falcon i F/A-18 Hornet
5.6. Višenamjenski borbeni avion F-15E Strike Eagle
5.7. Što je novo u generaciji aviona F-15, F-14, F-16 i F/A-18?

6. DALJNJA USAVRŠAVANJA NADZVUČNIH BORBENIH AVIONA
6.1. Pravilo površina (Area rule) u projektiranju aviona
6.2. Hibridno krilo
6.3. Promjenjiva geometrija krila (konfi guracija s promjenom strijele krila)
6.4. Obaranje prednjeg i stražnjeg brida krila u funkciji Machovog broja i napadnog kuta (CCV tehnika)
6.5. Umjetna stabilnost i električno upravljanje letom na principu FBW (Fly-By-Wire)
6.6. Aerodinamičke konfi guracije modernih borbenih aviona
6.6.1. Klasična konfiguracija
6.6.2. Delta krilo
6.6.3. Konfi guracija canard ("patka")
6.6.4. Klasična konfi guracija s prednjim horizontalnim površinama

6.7. Revolucija u novim materijalima i tehnologijama zrakoplovnih konstrukcija nakon 70-ih godina prošlog stoljeća
6.8. Pogonska skupina
6.9. Pravci razvoja zrakoplovnog naoružanja
6.9.1. Zrakoplovno streljačko naoružanje
6.9.2. Navođene rakete zrak-zrak
6.9.3. Navođene rakete zrak-površina i planirajuće bombe

7. ZNAČAJ KONCEPTA TOTALNE ENERGIJE ZA MANEVARSKI LET
7.1. Pojam i značaj specifi čnog viška snage
7.2. Prijelazno i primarno područje borbenih performansi aviona

8. POVRATAK JURIŠNOG AVIONA KOD SUPERSILA - A-10A i Su-25

9. SOVJETSKI ODGOVOR NA AMERIČKI "Air Superiority Program"
9.1. Prilagodba novim trendovima supermanevarbilnosti i agilnosti lovačkih aviona u SSSR-u
9.2. Nova generacija višenamjenskih lovaca u SSSR-u: Su-27 i MiG-29 i njihovi nasljednici
9.2.1. Razvoj Su-27 "Flanker"
9.2.2. Razvoj MiG-29 "Fulcrum" i njegovih inačica (2.dio, 3.dio, 4.dio)
- Laki lovac visokih manevarskih sposobnosti MiG-29 S/SE/SD
- Laki lovac vrhunskih manevarskih sposobnosti i višenamjenski borbeni avion MiG-29M (MiG-33)
- Višenamjenski palubni lovac MiG-29K i školsko-borbeni palubni MiG-29KUB
- Višenamjenski borbeni avioni MiG-29SM/SMT/UBT (2.dio)
- Višenamjenski borbeni avion MiG-29M1/M2 MRCA
- Višenamjenski lovac supermanevarskih sposobnosti MiG-29 OVT (2.dio)

9.2.3. Nove inačice proizašle iz razvoja Su-27
- Višenamjenski borbeni avion Su-30 s podinačicama Su-30K i Su-30MK
- Palubni lovac Su-33 i školsko-borbeni palubni Su-33UB (Su-33KUB)
- Frontovski bombarder Su-32 (Su-32/34)
- Lovac visokih manevarskih sposobnosti Su-35 i lovac supermanevarskih sposobnosti Su-37
9.3. Manevar Pugačevljeva kobra - senzacija za zrakoplovne mitinge
9.4. Vojna vrijednost novih vrsta manevara lovaca Su-27 i MiG-29
9.5. MiG-31 - najbrži lovac-presretač i zamjena za AWACS

10. NOVI RUSKI PROJEKTI VIŠENAMJENSKOG LOVCA PETE GENERACIJE
10.1. Ruski prilaz četvrtoj+ i petoj generaciji višenamjenskog lovca preko Su-35 (Su-37)
10.2. Projekt višenamjenskog teškog lovca tvrtke MiG pete generacije
10.3. Višenamjenski lovac S.37/Su-47 Berkut tvrtke Suhoi
10.4. Program ruskog lovca pete generacije (PAK FA)

11. AMERIČKE DILEME OKO SUPERMANEVARBILNOSTI I AGILNOSTI BORBENIH AVIONA
11.1. Pojam supermanevarbilnosti i agilnosti aviona
11.2. Eksperimentalni avioni Rockwell/MBB X-31A i Grumman X-29A

12. ZRAKOPLOVI SA SMANJENIM RADARSKIM i DRUGIM ODRAZIMA - "Stealth" i DRUGE TEHNOLOGIJE PRITAJENOSTI ZRAKOPLOVA
12.1. Radarsko otkrivanje aviona - radarski poprečni presjek
12.2. Materijali za apsorpciju (upijanje) radarskih zraka (RAM) i oblici površina sa smanjenim radarskim odrazom
12.3. Projekti stealth aviona u SAD-u: F-117A Nighthawk i B-2A Spirit
12.4. Smanjenje performansi aviona zbog stealth konfi guracije
12.5. Mogućnosti novih vrsta radara za otkrivanje stealth aviona
12.5.1. Dugovalni (niskofrekventni) motrilački radari
12.5.2. Bistatički radari
12.5.3. Uporaba specijalih radara i ladara za otkrivanje vrtloga i turbulencije zračne struje iza stealth aviona

12.6. Kako je oboren F-117A Nighthawk u NATO-vom napadu na SRJ 1999. godine
12.7. Perspektive stealth aviona i dvojbe oko njihove vrijednosti
12.8. Smanjenje infracrvenog odraza aviona
12.9. Vizualno otkrivanje aviona
12.10. Zvučno otkrivanje aviona
12.11. Otkrivanje aviona na temelju funkcionalnih zračenja

13. POJAVA EUROCANARDA I NJIHOVE MOGUĆNOSTI
13.1. SAAB JAS-39 Gripen (SAAB-BAe Systems Gripen)
13.2. Dassault Aviation Rafale (Rafale International - Rafale Mk.2)
13.3. Eurofighter GmbH Eurofighter 2000 (Eurofighter International Typhoon)

14. SPREGA ELEKTRONIČKOG RATA I PRIMJENE NOVIH TAKTIKA BORBENOG ZRAKOPLOVSTVA
14.1. Prvi počeci u Vijetnamu i Izraelsko-arapskim ratovima
14.2. Sukob u dolini Al-Bekaa 1982. godine i uništenje sirijskog zrakoplovstva
14.3. Pouke iz Falklandskog rata 1982. godine
14.4. Uloga zrakoplovstva u novoj američkoj vojnoj doktrini - zračno kopnena bitka
14.5. Rat u Perzijskom zaljevu 1991. godine (I. Zaljevski rat) - značaj nove senzorske tehnike i vrlo preciznog oružja
14.6. Uloga "inteligentnog" oružja u operaciji "Allied Force" protiv bivše SR Jugoslavije 1999. godine
14.7. Rat u Afganistanu i II. Zaljevski rat 2003. godine ("Iraqi Freedom")

15. NOVOSTI i DALJNJI PRODORI U DIGITALNOJ AVIONICI
15.1. Moderni radar - "srce" suvremenog aviona
15.2. Integrirani sustav avionike
15.3. Avionika upravljanja glasom
15.4. Dijalog pilota sa zrakoplovom
15.5. Ekspertni sustavi i umjetna inteligencija
15.6. Elektronička samozaštita

16. AMERIČKI PROGRAM NAPREDNOG TAKTIČKOG LOVCA - ATF (Advanced Tactical Fighter)
16.1. Razlozi rada na projektu ATF
16.2. Inačice projekta ATF - Lockheed/Boeing/General Dynamics YF-22 i Northrop/McDonnell Douglas YF-23
16.3. Realizacija programa F-22 Raptor
16.4. Što se očekuje od F/A-22 u budućnosti?
16.5. Koje značajke određuju višenamjenski lovac pete generacije?

17. PERSPEKTIVE BORBENIH AVIONA SA VERTIKALNIM POLIJETANJEM I SLIJETANJEM
17.1. Temeljni pojmovi i VTOL terminologija
17.2. Borbeni VTOL i STOVL avioni današnjice
17.3. Moderni projekti nadzvučnih STOVL aviona

18. AMERIČKI PROGRAM ZAJEDNIČKOG UDARNOG LOVCA - JSF (Joint Strike Fighter)
18.1. Kako je nastao program JSF?
18.2. Demonstrator Boeing X-32 i njegove inačice
18.3. Demonstrator Lockheed Martin X-35 i njegove inačice
18.4. Što se očekuje od JSF programa?
18.5. Ostvarivost ideja u JSF programu

19. OSTALA RJEŠENJA ZA ZRAKOPLOVSTVA TREĆIH ZEMALJA
19.1. Modernizacija borbenih aviona starije generacije
19.2. Perspektive lakih borbenih aviona u budućim lokalnim sukobima

20. PERSPEKTIVE BESPOSADNIH BORBENIH LETJELICA

21. ZAKLJUČAK ILI NESIGURAN POGLED U BUDUĆNOST
21.1. Predviđanje budućeg razvoja zrakoplovne tehnike
21.2. Teški bombarderi
21.3. Borbeni avioni veterani koji će se koristiti i u 21. stoljeću
21.4. Novi borbeni avioni nove četvrte i četvrte+ generacije
21.5. Borbeni avioni pete generacije
21.6. Pregled višenamjenskih lovaca u prvom dijelu 21. stoljeća
21.7. Borbeno zrakoplovstvo kao mješavina aviona s pilotom i besposadnih borbenih letjelica
21.8. Kolike su pogreške moguće pri ovakvim predviđanjima?