Zrakoplovstvo
Nezavisne Države Hrvatske je još uvijek relativno neistraženo područje
iako je posljednjih godina izdano nekoliko publikacija na tu temi. Ne
ulazeći u povijesne konotacije koje je iza sebe ostavila Nezavisna
Država Hrvatska (u daljem tekstu NDH) činjenica je da je ono postojalo
i djelovalo tijekom svih pet ratnih godina na prostoru tadašnje
Kraljevine Jugoslavije te zbog toga privlači pozornost zrakoplovnih
entuzijasta i povjesničara.
Kada
je 25. ožujka 1941. vlada Cvetković-Maček dovela Kraljevinu Jugoslaviju
u okrilje Trojnog pakta sjena rata na trenutak je otklonjena, ali već
dva dana poslije sudbina ove zemlje bila je zapečaćena. General
zrakoplovstva Dušan Simović izveo je vojni puč i uklonio vladu
naklonjenu silama Osovine. Njemačko zapovjedništvo želeći stvoriti
sigurno zaleđe prije napada na Sovjetski Savez odlučilo se za iznenadni
napad i u rano jutro 6. travnja 1941. Luftwaffe napada većinu uzletišta
na jugoslavenskom teritoriju, od Slovenije i Hrvatske do Makedonije, a
u isto vrijeme talijansko zrakoplovstvo napada uzletišta i hidro-baze u
Crnoj Gori i Dalmaciji. U potpunoj pomutnji koja je zavladala u
jugoslavenskoj vojci dio aviona nije ni upotrijebljen u borbama, a sa
dijelom se pokušalo prebjeći u druge zemlje. Velik broj aviona uništen
je na zemlji i prije stupanja u zračne borbe. Nakon brze kapitulacije
Kraljevine na uzletištima je zatečen velik broj različitih aviona,
ispravnih ili oštećenih.
Na
područjima pretežito naseljenim hrvatskim pučanstvom 10. travnja 1941.
proglašena je Nezavisna Država Hrvatska s poglavnikom Antom Pavelićem
na čelu. Kao službeni nadnevak ustrojavanja zrakoplovstva može se
smatrati 19. travanj 1941. kada je zapovjednikom Odjela zračnih snaga
imenovan pukovnik Vladimir Kren. U početnom periodu djelatnost je prije
svega bila usmjerena na osnivanje stalnih zrakoplovnih luka te pomoćnih
službi u njima. U lipnju 1941. postignut je dogovor s njemačkom stranom
o preuzimanju većine zarobljenih aviona bivše Kraljevine. Iako se na
popisu nalazio velik broj aviona neki od njih nikada nisu predani
zrakoplovstvu NDH. Letjelice su skupljane na mnogobrojnim uzletištima
diljem Srbije. Krajem lipnja 1941. formalno su osnovane zrakoplovne
luke u Zagrebu i Sarajevu. Tijekom prve ratne godine najviše
upotrebljavana zračna luka bila je sarajevska. Prva borbena polijetanja
protiv partizanskih postrojbi u istočnoj Hercegovini obavljena su 26,
27 i 28. lipnja s uzletišta Rajlovac avionima Potez XXV i Breguet XIX.
U narednom periodu za iste zadatke korišteni su i Fiziri FP.2. Avioni
su se često koristili i za prijevoz streljiva i opreme do udaljenih
garnizona i vojarni. Istodobno, Prva zrakoplovna luka-Zagreb u ovom
početnom periodu raspolagala je sa 16 aviona različitih tipova. Borbeno
su upotrebljavani samo Bregueti XIX protiv partizanskih snaga na
području Hrvatske i zapadne Bosne. Kako je partizanski pokret jačao i
proširio se na područje istočne Srbije zrakoplovi NDH pojavljuju se i
na bosansko-srpskoj granici. Za bombardiranje cestovnih komunikacija u
pozadini partizanskih područja počinju se koristiti i veći avioni
Avia-Fokker F.39 i Savoia-Marchetti S.79
s bombama od 100 kg.
Početkom
1942. u sastavu zrakoplovstva NDH nalazile su se četiri skupine sa 12
jata-eskadrila, dok su se dvije skupine već nalazile u sastavu Hrvatske
legije na Istočnoj bojišnici. Brojno stanje se neprestano mijenjalo
pošto su pristizali popravljeni avioni iz Zemuna, a bilo je i gubitaka
pri polijetanju i slijetanju kao i od pješačke vatre. U travnju 1942.
iz Italije pristižu prvi moderniji lovci - devet jednosjednih Fiata
G.50 bis i jedan dvosjedni Fiat G.50 B. U tom periodu iz Italije su
stigli i dvomotorni bombarderi Caproni Ca.311 M i laki avioni A.V.I.A.
FL 3. Od sredine siječnja 1942. zrakoplovstvo NDH je davalo zračnu
potporu njemačkim snagama u tzv. "Drugoj neprijateljskoj ofenzivi" na
području istočne Bosne. U svibnju 1942. avioni smješteni na banjalučkom
uzletištu svakodnevno su sa streljivom, hranom, opremom i lijekovima
opskrbljivali ustaške garnizone u Sanskom Mostu, Ključu te selima oko
Sanice. Sa jednog od tih letova 23. svibnja 1942. pilot Franjo Kluz
prebjegao je na partizansko uzletište Urije pokraj Prijedora avionom
Potez XXV, a nedugo nakon njega tj. isti dan i pilot Rudi Čajavec sa
strijelcem Miškom Jazbecom na avionu Breguet XIX. To su bili prvi
prebjezi iz zrakoplovstva NDH na partizansku stranu.
Za
borbu protiv partizanskih snaga na području planine Kozare 30. svibnja
1942. osnovana je posebna skupina - "Skupina Cenić" koja je u svom
sastavu imala devet letjelica (dvije A.V.I.A. BH-33E-SHS, dva PVT-a,
dva R-100, jedan Potez
XXV, jedan Breguet XIX i jednu A.V.I.A. FL 3).
Nakon
što je osam Dorniera Do 17 Z-2 iz nekadašnjeg 15. (Kroat) Stafela/KG 53
30. studenog 1942. vraćeno u Zagreb sa Istočnog bojišta, već sredinom
prosinca uključeni su u borbene akcije. Početkom 1943. globalne prilike
na evropskom bojištu počele su se mijenjati u korist Saveznika. Iznad
područja NDH sve su se češće pojavljivali saveznički avioni, a
zrakoplovstvo je bilo najslabije opremljeno upravo sa lovačkim
avionima. Jedini moderniji lovci i dalje su bili Fiati G.50 bis, ali u
vrlo maloj količini.
Njemačko
zapovjedništvo je 20. siječnja 1943. pokrenulo vrlo opsežnu operaciju
nazvanu "Weis" (tzv. Četvrta neprijateljska ofenziva). Prvi su puta u
borbe na ovom području uključene i njemačke postrojbe sa avionima
Junkers Ju 88, Heinkel He 111 i Junkers Ju 87. Iz sastava zrakoplovstva
NDH u borbama su sudjelovali nekadašnji legionarski Dornieri Do 17 Z-2.
Od
veljače 1943. službeni naziv zrakoplovstva NDH, koji je do tada glasio
Zračne snage, mijenja se u Bojno zrakoplovstvo. Krajem svibnja 1943.
zrakoplovstvo je doživjelo znatnu štetu kada su u iznenadnom noćnom
napadu na Vojnu jedriličarsku školu za visoko jedrenje na uzletištu
Sveta Nedjelja pokraj Zagreba uništena dva Fizira FN te 54 jedrilice
različitih tipova. Još teži gubitak doživjelo je u noći 11. kolovoza
1943. kada su partizanske postrojbe u napadu na uzletište Rajlovac
izbacile iz stroja 34 njemačka i hrvatska aviona.
Kapitulacijom
Italije Bojno zrakoplovstvo je došlo u posjed određenog broja
talijanskih aviona. Dugoročno gledano kapitulacija Italije bila je
otežavajuća okolnost za NDH jer je tako izgubila važan izvor nabavke
novih letjelica. Od druge polovine 1943. osjeća se stalan nedostatak
letjelica zbog čega je izvršen preustroj postrojbi odnosno smanjenje
broja jata-eskadrila. Generala Krena na čelu Bojnog zrakoplovstva 14.
studenog 1943. zamijenio je Adalbert Rogulja.
Od
siječnja 1944. počeli su pristizati lovci Moran M.S.406 koji su
predstavljali značajno pojačanje lovačkih jata. No, Saveznička premoć u
zraku bila je izrazita i ovi lovci nisu mogli spriječiti sve češća
bombardiranja područja NDH. Uzletišta u Lučkom i Borongaju teško su
stradala u napadu 12. travnja 1944. Sve više se osjeća i nedostatak
goriva pa su letjelice koje su trošile mnogo goriva upotrebljavane samo
u krajnjoj nuždi. Sredinom godine iz njemačkih izvora stigli su i lovci
Macchi MC.202 Folgore.
U toj godini
prebjezi avionima na partizansku stranu postali su učestali. Težak
gubitak doživljen je u noći 21. na 22. rujna 1944. kada su partizani
zauzeli uzletište Zalužani pokraj Banja Luke. Zarobili su šest potpuno
ispravnih aviona te pet neispravnih letjelica. Neki od zarobljenih
aviona odmah su uključeni u borbe protiv bivših vlasnika.
U rujnu 1944. u sastav zrakoplovstva
uključeno je 10 do 12 primjeraka vrlo egzotične letjelice Fieseler
Fi 167 A-0.
Prema službenim dokumentima 1. listopada 1944. zrakoplovstvo je u tri
stalne zračne luke raspolagalo sa 5 zrakoplovnih skupina i ukupno 15
jata-eskadrila. Točan broj aviona u ovom periodu teško je utvrditi jer
je iz dokumenata vidljivo da se u sastav jata raspoređuju i avioni koji
će u NDH tek stići u narednom periodu. Napadi savezničkih aviona
postali su još češći i snažniji pa se za razmještaj letjelica koriste
mnoga pomoćna uzletišta - Bjelovar, Karlovac, Križevci, Slavonski Brod,
Kutina, Samobor, Koprivnica i druga.
Pred
sam kraj rata, u siječnju 1945. počeli su stizati i najmoderniji
njemački lovci Messerschmitt Bf 109 G-6/-10/-14. No ni oni više nisu
ništa mogli promijeniti tako da je osipanje zrakoplovstva nastavljeno
uslijed stalnih gubitaka, prebjega i nedostatka goriva. U
travnju 1945. izvršen je posljednji preustroj Vojnog zrakoplovstva
(naziv korišten od 24. kolovoza 1944.), ali koji je ostao uglavnom na
papiru. Završetkom rata na raznim uzletištima partizanske snage zatekle
su velik broj ispravnih ili oštećenih letjelica koje su još dugo godina
poslije korištene u zrakoplovstvu nove Jugoslavije.
Nakon
naredbe o osnivanju Legije zapovjednik Zračnih snaga general V. Kren
imenovao je zapovjednikom Legije zrakoplovstva NDH pukovnika Ivana
Mraka. Legija je dobila službeni naziv 4. zrakoplovna pukovnija, a
sastojala se od 4. zrakoplovne skupine (lovci) i 5. zrakoplovne skupine
(bombarderi). Zapovjednik lovačke
skupine
postao je pukovnik Franjo Džal, a bombarderske bojnik Vjekoslav
Vičević. Nakon što su 15. srpnja 1941. svečano ispraćeni iz Zagreba
pripadnici lovačke skupine krenuli su prema Furthu, a bombarderske
skupine prema Greisfwaldenu u Njemačkoj gdje je za njih organizirana
preobuka.
4. zrakoplovna lovačka skupina
Nakon
završene preobuke za lovce Messerschmitt Bf 109 upućeni su na Istočno
bojište (Ukrajina) gdje su stigli 6. listopada 1941. i uključeni u
sastav postrojbe III/JG 52. Već nakon par dana krenuli su na prve
borbene letove. Prvu zračnu pobjedu za skupinu postigao je zapovjednik
V. Ferenčina 2. studenog oborivši sovjetski avion sjeverno od Rostova.
Naredbom zapovjednika zrakoplovstva od 21. srpnja 1944. od dotadašnje
Legije osnovana je Hrvatska zrakoplovna izobrazbena skupina. Kako je i
u Legiji bilo prebjega na protivničku stranu skupini su 1. studenog
1944. oduzeti avioni, a pripadnici skupine sudjelovali su u pješačkim
borbama. Krajem ožujka 1945. preživjeli su stigli u Zagreb. Tijekom
boravka izvan NDH promijenili su mnoga uzletišta, a veći broj pilota
postigao je relativno velik broj pobjeda. Najviše zračnih pobjeda
ostvarili su pilot Mato Dukovac (40) i Cvitan Galić (38). Veći broj
pilota u ovim borbama je poginuo. U više od 5000 letova piloti skupine
oborili su preko 300 protivničkih aviona.
5. zrakoplovna bombarderska skupina
Od
pilota i osoblja koji su u Greifswalden stigli 19. srpnja 1941. nakon
tromjesečne obuke oformljeno je bombardersko jato sa desetak posada. Od
25. listopada 1941. smješteni su u Vitbesku u sastavu III/KG 3. Odmah
su počeli sa borbenim letovima na vrlo opasne ciljeve, između ostali i
samu Moskvu, često i bez lovačke pratnje pa su i gubitci bili osjetni.
Od siječnja 1942. skupina izlazi iz sastava III/KG 3 i djeluje kao 15.
(Kroatisch) Staffel/KG 53. Do povratka u Hrvatsku u ožujku 1942.
izvršili su 400 borbenih letova. U drugoj polovini lipnja 1942. vraćeni
su na bojište. Sudjelovali su u borbama oko Lenjingrada. Od 10. srpnja
1942. uključeni su u sastav KG 1 "Hindenburg".
Naredbom
zapovjednika Luftflote I od 11. studenog 1942. skupina je vraćena u
NDH. Tijekom boravka izvan NDH izvršili su više od 1300 borbenih
letova, a pojedine posade imale su i do stotinjak borbenih zadataka.
Prosječno su raspolagali sa pet do dvadeset aviona Dornier Do 17 Z-2.
AVIONI KORIŠTENI U HRVATSKOJ ZRAKOPLOVNOJ
LEGIJI I HRVATSKOJ IZOBRAZBENOJ SKUPINI
Tip aviona
(Aircraft type)
|
Količina/godina
(Quantity/year)
|
Focke Wulf Fw
58 Weihe
|
1/1943.
|
Junkers W.34
|
1/1943.
|
Junkers Ju
52/3m
|
1/1944.
|
Junkers Ju 87
|
?/1944.- 45.
|
Klemm Kl 35
|
1/1942.
|
Messerschmitt
Bf 108 Taifun
|
2/1942.
|
Messerschmitt
Bf 109 E-3/-4/-7
|
?/1941.
|
Messerschmitt
Bf 109 G-2/-4/-5/-6
|
?/1942.
|
Messerschmitt
Bf 109 G-10/-14
|
?/1944.- 45.
|
Dornier Do 17
Z-2
|
?/1941.- 42.
|
Za
detaljnije informacije o knjizi "Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u Drugom
svjetskom ratu" kao i načinu njene nabave možete direktno kontaktirati
autora na njegov privatni e-mail:
tihomir.likso@inet.hr
For
details about this book and orders you may directly contact the author
on his private e-mail. Book is written bilingual in Croatian/English
(on 136 pages) and very rich illustrated (184 photographs and 8 colors
pages with 28 aircraft plates). Book is printed in year 1998 and now
there is only limited number of books left. Books can be ordered by
price of 160 HRK or 25 US$/EUR.
___________________________________
Svi prebjezi iz Zrakoplovstva NDH temeljito su obrađeni
u knjizi "No.352 (Y) R.A.F. Squadron" pošto
su mnogi od njih nakon toga pristupili zrakoplovstvu NOVJ, a za
detaljnije informacije o ovoj knjizi kao i načinu
njene nabave obratite se izdavaču:
Via e-mail: jet_manga@yahoo.com or via Gsm: +385 (0)98 286 896
All
known defections from NDH Air Force are mentioned in this
book.
For details about this book and orders you may directly contact the publisher. Book is written in English on 168 pages
and very rich illustrated (187 photographs and 20 colour pages with
aircraft profiles and uniforms/insignia). Book price is 200 HRK or
25-30 EUR/US$ according to exchange ratio.